Blog de umor

unul dintre alea două-trei bloguri pe care le-ai lua cu tine pe o insulă pustie

Paralizia în timpul somnului şi alte experienţe onirice

with 27 comments

Tocmai m-am trezit dintr-un somn scurt si destul de odihnitor, de dupa amiaza, în timpul căruia, am avut, pentru a o suta oară probabil în ultimul an, senzaţia asta. Se întâmplă să mă trezesc, perfect conştient, din somn, dar să nu pot face nicio mişcare. În plus, mi se pare că nu respir destul de adânc pe cât aş avea nevoie.

Azi dormeam cu mâinile pe piept şi, trezindu-mă, am încercat să le dau la o parte şi să mă ridic apoi, cu ajutorul lor, în capul oaselor. Nimic. Nu reauşeam să mişc decât vărful degetelor. Parcă aş fi fost legat din cap până-n picioare cu o sfoară invizibilă. Capul parea că e bătut în cuie de pernă.

Pe de altă parte, îmi era somn, aş mai fi dormit, dar nu de odihnă îmi ardea mie. Trebuia să încep să mă mişc. Ştiam, din experienţele anterioare, că urma să-mi revin curând, şi, tot zbătându-ma din vârful degetelor, aşteptam să recapăt controlul asupra întregului corp. La un moment dat, mi-am dat seama că mâinile sunt amorţite, probabil dormisem pe ele până atunci. Ideea asta mă făcea să grăbesc procesul revenirii la normal. Voiam ca sângele să fie pus în circulaţie cât mai repede.

Eram destul de lucid. La un moment dat m-am gândit că asta înseamnă să te visezi piatră.

Până la urmă am adormit din nou. Eram în garsoniera mea, învelit cu o pătură. Dormeam. Prin casă mai era şi un prieten, care făcea o tartă cu caise la cuptorul din bucătărie.

La un moment dat, a venit o colegă de facultate, una foarte urâtă şi ciudată, care s-a aşezat, spre disperarea mea, pe un braţ al fotoliului. Stătea destul de stingher, pe marginea exterioară a braţului. Aveam măcar palida consolare că nu mă atinge.

După puţin timp, a venit şi o tipă pe care o cunoşteam din liceu. Fusese în acelaşi an, dar nu şi în aceeaşi clasă cu mine. Arăta destul de bine, deşi pun pariu că intre timp s-a îngrăşat. În vis, însă, arăta ca-n liceu. S-a aşezat şi ea pe un braţ al fotoliului. Mă atingea, aproape că stătea sprijinită de mine.

Am vrut să-i spun ceva, dar nu-mi mai aminteam cu o cheamă. Nu ştiu de ce, simţeam nevoia să-i vorbesc spunandu-i pe nume. M-am gândit, pentru un moment, să folosesc numele ei de familie, pe care mi-l aminteam.

Până la urmă, m-am ridicat din fotoliu şi m-am dus, cu patura pe spate ca o capă de muschetar, la amicul meu, în bucătărie, să-l întreb cum o cheamă pe tipa aia. Fuseseră colegi în şcoala generală.

Amicul meu tăia caisele pentru tartă. Când am ajuns în dreptul lui, nu i-am mai zis nimic. Garsoniera în care stau e destul de mică şi, dacă l-aş fi întrebat ceva în bucătărie, sigur s-ar fi auzit şi în cameră.

Am încercat să-mi amintesc singur cum o cheamă pe fata aia, luând la rând toate numele pe care le ştiam.

Mi-am amintit, până la urmă, dar nu mai ştiu dacă în vis sau după ce m-am trezit.

Şi acum, despre paralizia în timpul somnului:

Sleep paralysis is most often associated with narcolepsy, a neurological condition in which the person has uncontrollable naps. However, there are many people who experience sleep paralysis without having signs of narcolepsy. Sometimes it runs in families. There is no known explanation why some people experience this paralysis. It is not harmful, although most people report feeling very afraid because they do not know what is happening, and within minutes they gradually or abruptly are able to move again; the episode is often terminated by a sound or a touch on the body.

In some cases, when hypnogogic hallucinations are present, people feel that someone is in the room with them, some experience the feeling that someone or something is sitting on their chest and they feel impending death and suffocation. That has been called the “Hag Phenomena” and has been happening to people over the centuries. These things cause people much anxiety and terror, but there is no physical harm.

Sursa

Written by depe

Septembrie 7, 2008 la 12:20

Publicat în vise maică vise

27 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. încet dar sigur, blogul ăsta devine blog oniric

    dia

    Septembrie 8, 2008 at 09:29

  2. trebuie rebranduit: blog de umor și vise

    dia

    Septembrie 8, 2008 at 09:31

  3. e perfect normal…am avut si eu niste experiente asemanatoare…neplacut, dar destul de interesant. uneori in starea de paralizie mai aveam si tot soiul de halucinatii…nasty. au trecut definitiv.

    gmuvis

    Septembrie 11, 2008 at 19:55

  4. prima oara cand am patit asa ceva era la vreo doua luni dupa ce vazusem exorcizarea lui emily rose. m-am trezit in toiul noptii si evident ca nu ma puteam misca. si atunci, ce-mi trece mie prin cap? sunt posedata. clar! cu toate ca in mod normal nu cred in niciun fel de forta supranaturala. insa nu puteam sa-mi explic altfel starea. fiind ferm convinsa de asta am inceput sa bolborosesc tot felul de rugagiuni si imi imaginam ca fac cruci peste cruci. eram absolut terorizata. nu stiu cum am facut dar am adormit la loc si am visat in continuare ca fug de de tot soiul de draci, vampiri, varcolaci…dintr-astea. noroc cu netul ca a doua zi mi-am dat seama de la ce mi se trage.

    arinarulz

    Septembrie 20, 2008 at 13:59

  5. si eu am problema asta.am 28 de ani si de cand ma stiu patesc asa uneori chiar si zilnic.am facut investigatii si urmeaza sa merg cu ele la neurolog si la pshisiatru.dar eu sunt deja disperata,mi-e teama sa nu ma sufoc in somn de-adevaratelea…e chiar o panica de nedescris,simt cum ma zbat inauntrul corpului meu fara nici un rezultat,e sinistru. as da orice sa scap de asta.

    dana

    Septembrie 26, 2008 at 07:32

  6. de cateva nopti nu inchid un ochi de teama asta si stau pe net si citesc despre asta, asa am dat si de acest articol.

    dana

    Septembrie 26, 2008 at 07:33

  7. Sau, poate, esti inrudit mai pe de departe cu capra bi-ionica. Capra bi-ionica este capra care, asemeni fiului lui Tiriac, are doua nume de Ion. Daca ala e Ion Ion Tiriac, capra bi-ionica se poate chema, sa presupunem de dragul exemplificarii, Ion Ion Matilda.

    Alecs.

    Octombrie 6, 2008 at 15:45

  8. si eu am avut aceleasi simptome…totul incepuse acum 3 ani cand simteam ca nu mai pot respira si ca nu puteam sa-mi misc nici macar degetele…i-am spus mamei dar nu m-a crezut si a zis ca nu a auzit in viata ei de asa ceva…aceasta”paralizie in timpul somnului”a continuat pana acum vreo 5 luni…senzatia de sufocare n-o mai aveam insa senzatia ca nu ma mai puteam misca era prezenta..am cautat pe internet si m-am simtit oarecum incantata ca am mai gasit oameni cu aceleasi simptome…sincer credeam ca-s nebuna sau posedata:-s…acum a trecut si in fiecare dimineata ma trezesc la o ora exacta..

    diana

    Ianuarie 20, 2009 at 16:06

  9. Va rog sa imi spuneti cum ati trecut peste asta?? eu nu mai pot sa dorm noptile de frica sa nu mor in somn…Simt ca ma sufoc pana la ultima suflare, simt ca imi dau sufletu si nu pot face nimik , inca nu am consultat un medic dar saptamana asta sigur merg. De 3 ori mi s-a intamplat e groaznic Va rog sa imi spuneti cum se poate rezolva daca stiti, nu mai pot trai asa cu frica de moarte in fiecare seara Va rog .
    Apropo am 25 de ani. Daca ati gasit ceva articole pe internet cu aceasta tema va rog sa imi trimitei pe adresa mea de mail orosdinu@yahoo.com Va multumesc…pfiu si Doamne ajuta

    Oros

    Februarie 4, 2009 at 13:16

  10. @dana, oros

    la mine nu a fost chiar atat de grava problema. mi s-a intamplat de mai multe ori, intr-o perioada in care dormeam putin si prost, eventual cu televizorul deschis. 😀

    depe

    Februarie 6, 2009 at 10:12

  11. din pacate aceasta paralizie consta in contractia muschilor,care creste in functie de efortul de a iesi din aceasta stare de paralizie,mentionez ca in cazul meu sunt constient;de ce zic din pacate….contractia musculara inseamna efort cardiac enorm cand este vorba de aproape toate grupele de muschi,ritmul cardiac aflandu-se in continua crestere si normal ca iesim din starea de paralizie slabiti,e bine ca iesim….
    cauza:
    la mine a aparut de la mult stres,si de atunci de fiecare data cand dau de stress mult, noaptea este momentul prielnic de discoteca al paraliziei,cel mai rau e ca sunt constient,e munca grea deoarece pe mine nu ma lasa ca ma chinui eu sa ies din acea stare,ci doar atunci cand trece de la sine,iar daca ma pun iara la somn iara ma ia,incepe printrun fior puternic,ca o stare emotiva,si gata…paralizez la loc,de regula noaptea aia numai dorm,de frica…..recunosc.
    tratament:…evitati stresul,am ajuns sa imbatranim de tineri,probabil acesta este pretul noii generatii.

    geo

    Septembrie 16, 2009 at 01:10

  12. Buna , ma numesc Bogdan si am 14 ani , de cateva zile am aceste ” crize ” , din cate m-am documentat am cate putin din fiecare …adica sunt putin vizitat de necurat , putin prea obosit , am si paralizia somnului sau poate o imaginatie bogata….pt ca pana acum nimeni nu crede ce spun ….mai ales pariniti mei !

    Acum sa va explic cum se intampla , mereu la ora 3 noapte , FIX ora 3 …ma trezesc vreau sa ma misc dar nu pot , aud ca si cand ar arde un foc langa mine , vad totul negru , nu pot sa fac nimic iar daca vreau sa ma ridic din pat nu pot sa ma deplasez mai mult de 1 metru pt. ca sunt legat la picior , cu cat ma indepartez de pat cu atat focul se aude mai incet…dar in momentul in care ma dau jos din pat eu tot acolo raman , adica trupul meu nu vine cu mine…

    Acum 2 seri am rugat’o pe mama sa stea cu mine pana la ora 3.50 – 4.00 sa vada cum ma comport….dar in seara accea nu a fost ca in celelalte seri , acum efectiv inghetam ..imi era foarte foarte frig si auzeam pe cineva vorbind ( nu imi puteam da seama ce vorbesc ).
    Problema a fost ca dimineata la ora 5 cand m-am trezit mama si tata mi-au spus ca eu aseara m-am ridicat din pat si am inceput sa vorbesc cu o voce groasa in alta limba ( greaca sau latina , nici ei nu stiu exact ) iar dupa aceea am ras si am cazut…fara sa ma trezesc pana la ora 5 .
    Cu toate astea parinti mei spun ca este de la oboseala , la cabinetul scolar mi s-a spus sa ma duc la spitalul 9 , profesoara de religie mi-a spus ca este tot de la oboseala….

    NIMENI nu ma crede…va rog sa ma ajutati..nu stiu ce sa mai fac , efectiv ma seaca de puteri , nu mai sunt baiatul vesel si amuzant ci un tip mohorat si trist !

    Va Multumesc !

    Bogdan , 14 ani …

    Bogdan

    Septembrie 20, 2009 at 00:01

    • te pot ajuta. lasa-mi id tau ceva. Stiu ca nu te crede nimeni poti vb cu mine!

      geocos

      Iulie 13, 2011 at 22:45

  13. Secretul este doar sa incerci sa dormi in continuare cand patesti asa ceva…si mie mi s-a intamplat de cateva ori si mi-a spus tatal meu ca trebuie doar sa incerc sa ma relaxez si sa nu mai intru in panica.Asa am si facut! Ultima data cand mi s-a intamplat,nu am mai intrat in panica,m-am relaxat,nu am mai incercat din rasputeri sa ma trezesc,din contra am incercat sa dorm in continuare si chiar am adormit f bine.De atunci nu mi s-a mai intamplat…Trebuie doar sa te gandesti ca e un lucru normal si ca tot ceea ce vezi sau simti e doar in mintea ta.Iar cu cat te relaxezi mai mult cu atat treci mai repede de aceasta stare !

    Alina

    Noiembrie 25, 2009 at 01:01

  14. Mie mi s-a intamplat decat de 2 ori pana acum sa am un astfel de vis, cosmar i-as spune. Chiar aseara mi s-a intamplat si m-a inspaimantat pt ca au trecut vreo 5 ani de la ultimul. Dar, analizand viata mea mi-am dat seama ca stresul poate cauza asa ceva. Haideti sa sa povestesc aceste 2 vise in cateva randuri si va rog sa lasati comentarii, daca aveti ceva de spus. Poate m-ar putea ajuta. Primul vis a fost destul de scurt, dar m-a speriat atat de rau incat m-am trezit tipand si plangand. A fost singura data in viata mea cand mi s-a intamplat chestia asta. Am speriat-o si pe mama mea. Practic, am visat ca eram in patul meu si dintr-o data nu ma mai puteam misca si incercam din greu sa ma misc, macar un deget. Dar in tot acest timp aveam impresia ca e o prezenta malefica in camera, ceva rau care imi face asta. Dintr-o data, prin geam a intrat un sarpe si atunci m-am gandit, ca e Diavolul. Dar, bunicul meu care a murit acum 15 ani (si pe care nu l-am visat decat atunci) a venit in vis, a intrat in camera mea si a facut ca sarpele sa dispara. Dupa aceea am putut sa ma misc si m-am trezit. Al doilea vis de acest gen l-am avut chiar azi noapte si m-a cutremurat, insa am decis sa ma culc inapoi si sa nu ma mai gandesc la el. Visul a inceput la fel, insa mi s-a parut mai lung si mai intens decat celalalt. Eram in pat, cu mainile pe piept si nu ma puteam misca. Simteam ca e o forta, o energie deasupra mea care ma chinuie. Visul a tot continuat asa pentru ceva timp si dintr-o data eram in picioare langa pat, incercand sa inaintez spre usa, sa ies, insa forta aceea se impotrivea si durea atat de rau, simteam ca mi se dezintegreaza fata, ceva de genul asta. Pe urma, imi amintesc ca ma rugam sa ma trezesc din visul asta. Cum de stiam ca este un vis?Nu am reusit sa ies din camera. Deodata, chiar m-am trezit. Asta a fost visul.
    Tin ca mentionez ca de ceva timp am insomnii. Incerc sa adorm insa reusesc numai dupa vreo 3 de stat in pat. Chestia asta mi se intampla de vreo 2 luni. In acelasi timp, stiu ca ceea ce visam e influentat de viata noastra si de lucrurile pe care le gandim. De vreo 8 luni trec prin cea mai grea perioada din viata mea, o despartire foarte grea si dureroasa. In plus, suntem toti someri in fam mea (parintii si fratele) si ne-am mutat recent in alt oras. De obicei nu dau atata importanta viselor mele, insa cateodata am observat sa prevestesc anumite evenimente in viata mea. Mi-am dat seama de acest lucru cand am visat acum vreo 10 ani ca mi-au cazut toti dintii, se sfaramau. Ma dureau ingrozitor si plangeam. Era un vis ce nu-l mai avusem inainte si eram curioasa sa aflu ce poate insemna. Am intrebat-o pe mama mea (care tine cont de vise si cred ca are o intuitie foarte buna) si mi-a spus ca cineva din fam noastra o sa moara in curand. Mi s-a parut ciudat si nu am crezut ce a spus. Asa si a fost si m-a cam speriat! Dupa 3 zile, am aflat ca un var de-al doilea care avea talasemie de la nastere, murise in chinuri groaznice la varsta de 18 ani. De atunci, cand visez lucruri care nu puteau veni direct din viata mea sau gandurile mele, ma interezes si aflu ce inseamna. Un exemplu e visul cu melci. Acum cateva luni am avut visul asta si a venit dupa vreo 2 luni de la despartirea de care va vorbeam. Mi s-a parut ciudat ca am visat melci, pt ca nu m-am gandit la ei. Am cautat pe net si mi s-a spus ca daca visezi multi melci inseamna o calatorie in curand. Si chiar asa a fost. Am plecat 2 luni in Romania (locuiesc in Canada). Ce mi se pare interesant este aceasta legatura intre vis si subconstient. Ma gandeam la posibilitatea de a pleca in vacanta asta, insa cum e posibil ca acest lucru sa se manifeste in subconstientul meu si sa ajunga sub forma unui vis cu melci? Interesant. Mama mea e o persoana destul de intuitiva ( la vise ma refer), poate ca si eu sunt la fel. Oricum, cred ca esti normal. Altceva ce mi s-a parut ciudat este ca de cateva ori in toamna asta l-am visat pe fostul meu, chiar inainte sa ma trezesc si asta s-a intamplat cand el imi trimitea un email. Mi s-a parut interesanta coincidenta si faptul ca s-a intamplat de cateva ori, ma face sa ma gandesc daca nu cumva sunt destul de intuitiva. Chiar i-am spus lucrul asta fostului si printre altele el mi-a povestit ca intr-o zi a plans mult si s-a gandit la mine. Pe urma ne-am dat seama amndoi ca lucrul asta ni s-a intamplat amandurora in acea zi si era o zi ce avea o semnificatie speciala pt noi. El mai mi-a spus ca au fost cateva momente cand simtea ca tb sa ma sune sau sa ma contacteze intr-un fel, sau astepta ca eu sa fac chestia asta. Chestia e ca si eu am simtit lucrul asta de cateva ori si foarte puternic, diferit fata de alte dati. Poate ca dau prea multa seomnificatie acestor lucruri, dar e ceva care m-a pus pe ganduri….Daca aveti comentarii, va rog, puneti-le. Sunt interesata sa aud ce aveti de spus. Multumesc si bafta pt toti in 2010.

    Anya M.

    Ianuarie 24, 2010 at 23:13

  15. Am si eu deseori aceste simptome stranii,si nu stiu cum sa scap de ele.Oare mai exista si alte cauze in afara de stres?Este ereditar?
    De cele mai multe ori am observat ca daca ma gandesc la ea de-a lungul zilei dupa ce s-a intamplat, noaptea urmatoare apare iar.Ca teodata mi se pare ca e pe baza nervoasa,altadata ca cineva exercita o putere malefica asupra mea.Cand are loc asta ,incerc sa-mi misc capul,ceea ce si reusesc,scuturandu-l ,incercand sa-mi revin.Si ma tem dupa aia ca o sa patesc iar asta.Oricum,este o situatie groaznica si de nedescris.

    Lia92

    Februarie 16, 2010 at 17:40

  16. eu am scapat complet de simptomele astea. mi se intampla des intr-o perioada, dar acum nu mai am probleme.

    depe

    Februarie 17, 2010 at 12:49

  17. Am 28 ani si starea asta o am de vreo 12 ani.Cind intrati in asemenea faza facetiva semnul crucii doar cu limba.Este unica si sigura sansa de a iesi.Diavolul nui cu putinta sa tie sufletul si limba noastra…Credeti cu toata inima si cereti ajutorul lui Dumnezeu cind nu puteti sa va miscati…Dar numaidecit nu uitati,facetiva semnul crucii cu limba…El poate stapini tot corpul dar limba nu…

    anonim

    Aprilie 26, 2010 at 10:27

  18. @Bogdan la tine cred ca e vorba de Out of Body Experience 🙂

    frankie

    Mai 30, 2010 at 16:00

  19. sa stiti k are dreptate,eu nu sunt o mare credincioasa dar si eu imi fac cruce k limba cand mi se antimpla astfel de lucruri,sunt groaznice le am de vreo 10 ani simt k ma sufoca cineva si tot timpul am senzatia k se uita cineva la mine sunt destul de constienta dar nu ma pot misca si stiu k e un vis din care incerc sa ma trezesc

    tatiana

    August 24, 2010 at 11:31

  20. cat de des ti se intampla?

    depe

    August 24, 2010 at 23:16

  21. doua trei ori pe luna mi se antimpla

    tatiana

    August 28, 2010 at 11:39

  22. Deci mi sa intamplat asta pt prima data la varsta de 10 ani acum am 17 si e groaznic ca aceasta paralezie ciudata si groaznica a revenit si mi se intampla odata pe saptamana stie careva cum se poate scapa din situatia asta ?

    daniel

    Iunie 11, 2011 at 03:30

  23. Este de la oboseala,frica,stres.

    Anda

    Februarie 14, 2012 at 13:27

  24. Intr-adevar…daca iti faci semnul crucii cu limba in cerul gurii toata senzatia dispare. dar astept din suflet mai multe explicatii. Cand mi se intampla astfel de experiente nu am avut probleme cu stresul si oboseala, si credeti-ma ca stiu foarte bine cum e sa ajungi din cauza oboselii la spital…dar ideea e ca nu s-au manifestat niciodata cand am fost obosita sau stresata. Ati gasit si alte explicatii? Multumesc din suflet!

    ceraselacalin

    Februarie 4, 2013 at 15:26

  25. Am patit asta dupa ce cel mai bun prieten al meu , prima oara Dormeam dar m am trezit si l-am vazut la varful capului meu si am pus mana pe el si vice versa, Chiar am simtit ca am pus mana pe el si el pe mine iar dupa aceea aproape in fiecre noapte ma trezeam si nu ma puteam misca deloc si simteam ca e ceva in mine , nu pot sa explic in cuvinte

    Cats

    August 10, 2013 at 18:59

  26. jur ca la ultima chestie deasta am crezut ca asa e cand mori. nu mai puteam respira, vedeam tot negru si ma simteam relaxat da in momentu ala chiar credeam ca mor, cu toate ca am 17ani si nu il am nici pe dracu. urata chestie sa iti vezi moartea, chiar si in halucinatii

    bebecarabina

    Septembrie 20, 2013 at 18:17


Lasă un răspuns

