Blog de umor

unul dintre alea două-trei bloguri pe care le-ai lua cu tine pe o insulă pustie

Relatia dintre egoism si moralitate

with 4 comments

Rawls spune ca baza moralitatii nu poate sa fie egoismul. Daca s-ar intampla asa, atunci nu ar mai exista sentimentul de indignare. Nu ne-am mai simti tradati atunci cand cineva ar incalca un pact pentru ca, din proprie experienta, am sti care sunt motivele care il leaga pe un om de o intelegere. Altfel spus, daca baza moralitatii ar fi egoismul, am sti dinainte sa nu ne facem nicio iluzie si am avea o atitudine mult mai cinica si mai dezabuzata.

Ceea ce ignora Rawls este ca, in spatele comportamentului nostru stau reguli care au pierdut legatura cu motivul instituirii lor. Daca eu imi iau angajamente si le respect din pur egoism, nu o fac fiind mereu constient de egoismul meu. Ar fi prea constisitor ca, la fiecare alegere pe care o fac, sa calculez in ce masura ea este spre propriul meu avantaj. Prin urmare, ader la niste reguli care imi promoveaza interesele. Ajung sa respect aceste reguli fara sa ma gandesc, in fiecare situatie in parte, daca nu cumva am de-a face cu o exceptie, daca nu cumva de data asta nu este spre propriul meu interes sa respect regula.

Aceasta regula devine un automatism. O rutina dominanta, pe fundalul careia luam decizii. Din cauza asta, desi moralitatea este posibil sa fi fost generata de egoism, avem sentimente precum indignarea. El este un rezultat al rutinei de a respecta acele reguli care ne promoveaza interesele.

Written by depe

Aprilie 29, 2007 la 10:06

Publicat în Licenta

4 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ca sa completez cumva argumentul tau, as lega indignarea la nerespectarea unui contract cu dorinta inascuta de a ne razbuna.

    Razbunarea este un sentiment inexplicabil doar pe considerente utilitariste, daca e sa privim doar din punctul de vedere al individului. Putem insa sa speculam ca este un sentiment cu valoare la nivelul speciei. Daca nu ar exista razbunare, nu ar mai exista si frica de a incalca intelegeri.

    Ce crezi?

    lupucusenile

    Octombrie 29, 2007 at 18:16

  2. razbunarea este explicabila printr-un utilitarism al regulilor (adica este o regula care, pe termen lung, maximizeaza beneficiile).

    La prima vedere, pare irationala, insa mimarea disponibilitatii de a te razbuna este o buna strategie. Desigur, ca si in cazul toxinei lui kavka ( e un post blogul asta despre toxina ) daca mimezi disponibilitatea foarte convingator o sa ajungi, la limita, sa o actualizezi, adica sa te razbuni.

    depe

    Octombrie 29, 2007 at 20:47

  3. desigur ca este un utilitarism al regulilor. dar intrebarea este de ce simtim nevoia sa urmam regula? mi s-a intamplat mai des decat situatia opusa: sa vreau sa ma razbun dar totusi sa nu fac nimic in legatura cu asta, gandindu-ma ca nu are rost, nu imi foloseste la nimic.

    ma gandesc ca asta arata ca dorinta de razbunare este irationala, desi m-ar face sa ma simt mai bine. de aia cred ca nevoia de razbunare, indignarea, sunt doar sentimente intiparite pentru a facilita contracte sociale.

    lupucusenile

    Octombrie 30, 2007 at 03:36

  4. citeste articolul asta:

    http://www.geocities.com/hmelberg/elster/ar93supi.htm

    e fix despre discutam noi aici. si e f misto.

    depe

    Octombrie 30, 2007 at 07:32


Lasă un răspuns

